Zoeken in deze blog

dinsdag 15 januari 2008

Features and benefits

Tijdens mijn salestraining heb ik mij het grootste deel van de tijd zitten afvragen wat ik daar in hemelsnaam deed, ondanks dat enkele onderdelen zeker interessant waren waaronder de 'objectionhandling'.
Nu moet ik bij het woord 'objection' altijd bij voorbaat al lachen en denken aan Paul de Leeuw in zijn rol als Bob de Rooij. Hij slaat in de rechtszaal constant met zijn platte hand op tafel schreeuwend: objection, objection!

De theorie echter die volgens de heren trainers toegepast moet worden luidt als volgt. Als iemand een 'objection' heeft tegen het bedrijf of product, dan onderken je als verkoper eerst de gevoelens van de klant, waarna je na benoeming van de 'features and benefits' deze tracht weg te nemen. Er zit zeker een kern van waarheid in.
Maar toen ik vrijdag aan het einde van de training een formulier moest invullen dat ik voor '110% committed' was aan het bedrijf, zag ik hier de 'benefits' niet van in en werd ik vervolgens, na mijn derde pertinente weigering, de klas uitgestuurd, terwijl mijn medecursisten mij met grote ogen aan zaten te kijken.
Het was een vreemde gewaarwording deze bizarre strafmaatregel op je 43ste weer mee te maken. Amusant genoeg werd ik op de gang door een van de heren bestraffend toe gesproken. Het mocht niet baten. Theorie en praktijk blijken nog altijd twee verschillende dingen.

Geen opmerkingen: